5 اکتبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در BMC Nephrology نشان می دهد که تنوع HbA1c از یک ویزیت به ویزیت بعدی با پیش آگهی ضعیف در بیماران دیابتی تحت دیالیز صفاقی مرتبط است.

پیش آگهی بیماران دیابتی تحت دیالیز صفاقی ضعیف است.HbA1c ، یک شاخص مهم برای نظارت بر کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت است. با این وجود، رابطه بین تغییرپذیری HbA1c از یک ویزیت به ویزیت بعدی و پیش آگهی دیالیز صفاقی با دیابت نامشخص است.

همه شرکت کنندگان بر اساس امتیاز تغییرپذیری HbA1c یا HVS به 3 گروه طبقه بندی شدند. HVS، فرکانس 0.5٪ (5.5 میلی مول بر مول) تغییر در مقادیر HbA1c از یک ویزیت به ویزیت بعدی است. سپس، نسبت خطر برای ارتباط HVS با مرگ و میر ناشی از همه علل، با استفاده از مدل خطر کاکس و به دنبال آن مدل ریسک رقابتیFine-Gray برای رویدادهای نامطلوب قلبی عروقی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل حساسیت و زیرگروهی برای اطمینان از قدرت یافته ها انجام شد.

نتایج

هشتصد و بیست بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از 2855 شرکت‌کننده با میانگین سنی 14.6±56.9 سال و میانگین زمان پیگیری 44 ماه در این مطالعه وارد شدند( IQR[1]: 27-70). مرگ 496 نفر (60.2درصد) در طی این مدت ثبت شد. در بالاترین دسته (HVS ≥ 2/3)در مقایسه با پایین ترین دسته(HVS  < 1/3)  پس از تنظیم توسط عوامل مخدوش کننده ی بالقوه، نسبت خطر مرگ و میر ناشی از همه علل 4.59 (3.74 تا 5.64) و نسبت خطر فرعی توزیع برای حوادث نامطلوب قلبی عروقی 1.91 بود(1.46 تا 2.51).تجزیه و تحلیل زیرگروهی و حساسیت، از جمله تعدیل برای متغیرهایی مانند میانگین وزنی HbA1c با زمان، زمان اندازه‌گیری  HbA1c و گسترش، پایایی نتایج را تأیید کرد.

محققان نتیجه گیری کردند که امتیاز تغییرپذیری HbA1c، مستقل از متغیرهای چندگانه بالینی با خطر پیش آگهی ضعیف در دیالیز صفاقی با دیابت نوع 2 مرتبط است و یک شاخص جدید برای راهنمایی بالینی است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/visit-to-visit-hba1c-variability-tied-to-poor-prognosis-in-diabetes-patients-on-peritoneal-dialysis-118303

 



[1]interquartile range